3D Škola

3D sylaby? Prienik 3D hovoriacich zariadení do výukového procesu. Referát o projekte TATABOOK / Erasmus+. Talking taktil book – Hovoriaca kniha z 3D objektami pre špeciálne školy pro nevidomé: Brno – Budapešť – Viedeň- Bratislava

Digitální vyloučení v ČR & Pomáháme.Digital

Anotace příspěvku

Až 3 miliony lidí v ČR má mezery ve využívání běžných digitálních nástrojů. Jindřich Oukropec z Česko.Digital představí výsledky výzkumu projektu Digitální inkluze a online příručku Pomáháme.Digital. Ve svém příspěvku ukáže, jak mohou tuto digitální pomůcku využívat sociální služby, knihovníci a všichni, kdo pomáhají digitálně vyloučeným.

Jindřich Oukropec

Jindřich Oukropec se v posledních deseti letech věnoval zejména digitální komunikaci, v Česko.Digital působí čtvrtým rokem. Na Karlově univerzitě provádí výzkum digitálních hrozeb a obranných komunikačních strategií. Spoluzaložil projekt Brand Safety Academy a je součástí mezinárodní platformy House of Ethics.

Inspirace z DIGIKOALICE

Anotace přednášky

Na závěr celého získáte informace o zapojení do společné platformy MŠMT a NPI ČR pro partnery v digitálním vzdělávání. DIGIKOALICE je součástí mezinárodní sítě organizací, které se věnují spolupráci a výměně informaci na poli digitálních dovedností pro život i trh práce. Členství v DIGIKOALICI je zdarma.Více info https://digikoalice.cz/

Petr Naske

Petr Naske působí od roku 2002 za katedrou jako učitel informatiky. Aktuálně je lektorem a konzultantem podpory škol v NPI ČR pro rozvoj informatického myšlení a digitálních kompetencí, podporuje školy v realizaci akcí sdílení a výměny zkušeností. Vede iniciativu DIGIakce, kde je možné od NPI ČR získat finanční podporu v rámci Národního plánu obnovy. Petra Naskeho můžete znát i z Elixíru do škol, Jednoty školských informatiků a platformy DIGIkoalice, kde se všude věnuje rozvoji partnerství škol v digitálním vzdělávání a šíření příkladů inspirativní praxe.

Výučba informatiky pre nevidiacich žiakov

Anotace přednášky

V príspevku predstavíme softvérové aplikácie a edukačné materiály na výučbu informatiky pre nevidiacich žiakov základnej a strednej školy. Zmienime sa o edukačných materiáloch na výučbu práce s textom, zvukom, matematickým zápisom a internetom. Špeciálnu pozornosť budeme venovať výučbe programovania pre nevidiacich žiakov rôznych vekových kategórií. Pre žiakov prvého stupňa ZŠ predstavíme fyzický programovací jazyk Code Jumper. Pre žiakov druhého stupňa ZŠ to budú textové programovacie prostredia Alan, Coshi 2 a Musik. Nevynecháme ani prístupné programovacie nástroje a edukačné materiály, vhodné pre žiakov vyššieho sekundárneho vzdelávania, pre výučbu programovania v jazyku Python.
Bližšie informácie o prezentovaných prostrediach a edukačných materiáloch možno nájsť na http://vin.edu.fmph.uniba.sk

Ľudmila Jašková

doc. RNDr. Ľudmila Jašková, PhD, Oddelenie didaktiky matematiky, fyziky a informatiky KDMFI FMFI, Univerzita Komenského v Bratislave

Ľudmila Jašková vyštudovala učiteľstvo matematiky a informatiky. Dlhoročne pôsobí na Katedre didaktiky matematiky, fyziky a informatiky, kde sa v rámci lektorskej práce venuje príprave budúcich učiteľov informatiky. V rámci výskumnej činnosti sa zameriava na využitie digitálnych technológií pre vzdelávanie žiakov so zrakovým postihnutím. Spolupracovala na vývoji viacerých programovacích prostredí pre nevidiacich žiakov ZŠ a je autorkou niekoľkých edukačných materiálov pre nevidiacich žiakov sekundárneho vzdelávania. Úzko spolupracuje s Centrom podpory študentov so špecifickými potrebami na UK v Bratislave a so Spojenou školou internátnou pre žiakov so zrakovým postihnutím v Bratislave.

E.M.A. Netradiční asistivní technologie nejen do školy

Anotace přednášky

E.M.A. pomáhá všude Tam kde nejste schopni využívat běžných poloh nebo úchopů. E.M.A je princip, který umožňuje si přidělat „myš“ třeba na rameno, přes to ovládat PC nebo ve škole interaktivní tabuli a to zcela bez ohledu na to v jaké poloze se nacházíte, jaké rychlosti jste schopni dosáhnout a nebo, jak máte citlivé ruce. Umožňuje využít jakéhokoliv potenciálu vašeho těla k tomu, abyste měli schopnost pracovat s běžnými věcmi a technikou kolem nás. Je to tak trochu obrácený přístup, kdy se technika podřizuje vám a vy využíváte co umíte a nebo čeho jste po fyzické stránce schopni. Vezmeme vaše schopnosti a uděláme z nich to, co potřebujete. To je E.M.A. Více info najdete na https://www.disabled-gamers.com/

Marek Zatloukal

Marek je ajťák a hlavně táta Vojty, který má po porodu dětskou mozkovou obrnu čtvrtého stupně. Vojta chodí do Speciální základní školy v Poděbradech a táta Marek mu vyvinul E.M.U. – speciální krabičku, díky které se ovládání jakéhokoliv hardware stane hračkou.

Digitalizace (nejen) v paragrafových školách

Anotace přednášky

Do konce roku 2025 mají všechny české školy možnost využívat konzultační podpory a služeb lektorů, IT guru v oblasti digitalizace ve výuce a v oblasti kybernetické bezpečnosti, asistivních technologií či vnitřní konektivity škol. Seznámíte se s obsahem podpory NPI ČR pro školy vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Dozvíte se také o speciální nabídce vzdělávání pro tzv. paragrafové školy (školy zřízené dle §16 odst. 9 školského zákona, kde je možné vzdělávat pouze děti nebo žáky s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem).

Alžběta Kubcová Vitoulová

Alžběta Kubcová Vitoulová je speciální pedagožka s dlouholetou praxí na různých typech škol. Nyní pracuje v NPI ČR v rámci týmu podpory vzdělávání pedagogických pracovníků, kteří vyučují žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Zajišťuje kurzy určené jak pro běžné základní školy, tak pro školy zřízené pro žáky s jednotlivými druhy znevýhodnění.E.M.A. Netradiční asistivní technologie (nejen) do školy.

Výzvy pro školy, učitele i rodiče v heterogenní třídě

Anotace přednášky

V příspěvku  se seznámíte s tím, jakou podporu dostávají školy a učitelé při práci s hendikepovanými žáky při výuce ze strany Národního pedagogického institutu ČR. Odnesete si také odkazy na další informační zdroje a konkrétní tipy na prezenční i online kurzy dalšího vzdělávání, kterých se můžete po celý rok účastnit. Více info najdete na https://zapojmevsechny.cz

Renata Votavová

Renata Votavová je speciální pedagožka s celoživotní praxí na základní škole zřízené podle § 16 odst. 9 pro žáky s postižením. V současné době vede v NPI ČR tým oddělení Společného vzdělávání, který se zabývá podporou inkluze ve školách.

Sekce webové stránky s informacemi v českém znakovém jazyce

Anotace přednášky

V přednášce se zaměříme na výstupy uživatelského výzkumu, který agentura Deaf Friendly uskutečnila ve spolupráci s UX designéry Jakubem Goldmannem a Martinem Koptou. Výzkum proběhl přímo s uživateli českého znakového jazyka a přinesl poznatky o potřebách této komunity při používání webových stránek. Na základě zjištění jsme sestavili praktický návod pro tvůrce webových stránek, jak správně odkazovat na jazykovou verzi ve znakovém jazyce, jaký obsah je pro uživatele českého znakového jazyka vhodný a jakým způsobem stránky strukturovat a vizuálně upravit, aby byly přístupné a uživatelsky přívětivé. Představíme tvůrcům stránek konkrétní doporučení, která jim pomohou jim vytvářet webové prostředí přizpůsobené potřebám neslyšících, pro které je primárním komunikačním prostředkem český znakový jazyk.

Martin Kopta

Produktový manažer na digitálních platformách. Inicioval založení magisterské specializace na UX design na VŠE v Praze, kde také vyučuje. Martinovou doménou je uživatelský výzkum, strategický design a návrh konceptů. Píše newsletter reknisioweb.cz.

Jakub Goldmann

Designér a školitel. Věnuje se přednáškám, mentoringu a startupům. Vede designérskou agenturu Švejda Goldmann v Praze. Specializuje se na webdesign pro velké vydavatelské domy, fintech, disruptivní startupy a mobilní aplikace. V knize „75 tipů, jak si říct o web” přináší rady klientům, kteří nevědí, jak do digitálního prostředí vstoupit.

Titulkování videí na sociálních sítích

Online nástroj Beey umožňuje vytvářet k videům rychle, jednoduše a kvalitně titulky. Nejprve automaticky přepíše video do textu, pak si uživatel upraví text, časování, barvu a umístění titulků. Hotové titulky může stáhnout v různých formátech a poté je vloží do videa a otitulkované video publikuje na svém webu nebo na sociálních sítích. Tvůrci Beey konzultovali zásady správného titulkování s Českou unií neslyšících.

Zpřístupnění streamů a webinářů neslyšícím

Mnoho akcí využívá potenciál digitálního prostředí, ať už tím, že se online přímo odehrávají (webináře, online schůzky apod.), nebo tím, že své akce natáčejí a živě přenášejí, tzv. streamují. Jak takovou akci zpřístupnit neslyšícím? Jaké služby budete potřebovat a co vše bude potřeba zajistit technicky?
Nabídneme vám několik tipů, čemu se vyhnout, a ukážeme vám příklady dobré praxe.

Časté dotazy

Hrdý pořadatel

Středisko Teiresiás zřídila Masarykova univerzita v Brně v roce 2000. Jeho úkolem je zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům nevidomým a slabozrakým, neslyšícím a nedoslýchavým, s pohybovým handicapem, případně jinak postiženým.

MUNI Teiresiás

Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky

Hlavní partneři

  • Společnost CDN77
  • AccessibleEU Centre
  • Nadace Vodafone
  • Nadační fond Českého rozhlasu - sbírka Světluška

Partneři

  • Deloitte
  • Týden pro Digitální Česko
  • Deaf Friendly
  • Národní pedagogický institut České republiky
  • CANS
  • Software602
  • Lesensky.cz
  • Helpnet.cz
  • Technologiebezzraku.sk
  • Poslepu.cz